Na water is thee de tweede meest gedronken drank ter wereld, maar thee heeft niettemin lang gekampt met een oubollig en saai imago. De opkomst van premiumtheeën, zoals de verse en de ijsthee van Pure Leaf, heeft theedrinken weer helemaal hip gemaakt. It’s hip to sip en wel hierom.

 

Bij een theekransje van wat oudere upper middle class ladies, is ‘hip’ niet het eerste woord dat in je opkomt. Toch is thee, en dan vooral premiumthee, z’n duffe imago steeds meer aan het afschudden. Tea Expertise Director Kurush Bharucha van Unilever, onder meer verantwoordelijk voor Pure Leaf, een premiummerk dat zowel verse thee als ijsthee maakt, weet hoe dat komt: “De consument stelt andere eisen aan z’n voeding en drank dan pakweg dertig jaar geleden en die hebben geleid tot een aantal nieuwe trends, waar premiumthee helemaal aan voldoet.”

 

1. PUUR EN AUTHENTIEK

We verlangen steeds meer naar puurheid en authenticiteit – dat geldt overigens niet alleen voor wat we eten en drinken. Een puurder product dan een artisanaal geproduceerde premiumthee kun je je amper voorstellen: de thee wordt (handmatig) geplukt, gerold (waarbij de celwand van de blaadjes gebroken wordt zodat sappen en aroma’s vrijkomen) en gedroogd. Meer komt er niet bij kijken. De smaakessentie van thee zit in z’n eigen sappen en in de blootstelling aan lucht.

 

2. DUURZAAMHEID EN FAIR TRADE

De thee-industrie is grotendeels artisanaal (gebleven). De opkomst van premiumthee heeft de indirect geleid tot meer duurzaamheid en betere werkomstandigheden van de theeplukkers. Zo draagt Pure Leaf het Rainforest Alliance Certified-keurmerk.

 

3. GEZONDHEID

We streven meer dan vroeger naar een gezonde levensstijl en zijn ons meer dan vroeger bewust van wat gezond en ongezond is. Zo is thee rijk aan antioxidanten (die het risico op verscheidene kankers verminderen) met een hoge oxygen radical absorbance capacity, wat betekent dat bepaalde stoffen in thee zogenaamde vrije radicalen bestrijden – kort door de bocht een soort giftige reststof die ons lichaam als bijproduct van het metabolisme aanmaakt. Thee heeft ook een gunstig effect op diabetes en verlaagt de kans op hart- en vaataandoeningen.

 

4. MULTIZINTUIGLIJK

Als we van iets willen genieten, schakelen we daar liefst zoveel mogelijk zintuigen bij in. Bij thee worden we niet alleen door de smaak getriggerd, maar uiteraard ook door de geur. Maar bij theedegustaties wordt ook gelet op de kleur van het infuus tot zelfs het tactiele aanvoelen van de theeblaadjes.

 

5. TOTAALBELEVING

Je hoeft niet Hyacinth Bucket (spreek uit: ‘boekee’) te heten om van een kopje thee een ritueel te maken. Bovendien heeft elke premiumthee z’n eigen verhaal, voor een groot stuk gedicteerd door de eigen unieke terroir – net als bij wijn. Steeds meer speciaalzaken richten zich exclusief op thee en bieden een enorm aanbod witte, groene, oolong en zwarte thee aan, in alle mogelijke variëteiten. Bovendien is thee stilaan z’n plaats in de gastronomie aan het veroveren. Topchefs gebruiken thee steeds meer als ingrediënt in hun creaties, terwijl heuse theesommeliers van hapje tot nagerecht een volledig diner kunnen pairen aan passende theevariëteiten.

 

6. COMPLEXITEIT

Er zijn twee methoden om thee na de oogst te behandelen. De meest gebruikte is de CTC-methode, wat staat voor cut – teared – curled: de blaadjes worden na de oogst in stukken getrokken en opgerold voor het drogen. Bij de authentieke long leaf-methode, die gevolgd wordt door Pure Leaf, worden de blaadjes niet gescheurd, maar ‘gerold’ – te vergelijken met alsof je met je duim over de blaadjes zou wrijven: deze methode beschadigt de blaadjes minder, maar zorgt vooral voor meer complexiteit bij het drinken.

 

www.pureleaf.com

LEAF. by Pure Leaf – Nationalestraat 162-164, 2000 Antwerpen