Over enkele dagen begint de Warmste Week, het jaarlijkse groots opgezette benefiet waarin Studio Brussel groeperingen en mensen motiveert om via allerlei acties geld in te zamelen voor een goed doel. Ook de horecasector doet z’n duit in het zakje.

Heel wat restaurants zetten individueel van alles op touw en dragen zo hun steentje bij, maar daarnaast wordt ook vanuit de sector zelf gezamenlijke acties ondernomen.

Een daarvan is De Warmste Brigade, een organisatie van Horeca Vorming, al aan z’n tweede editie toe. Het concept: de deelnemende restaurants veilen een gastronomische lunch voor 4 personen. De opbrengst wordt geschonken aan het goede doel.

De Warmste Brigade bestaat uit een 50-tal chefs van Jong Keukengeweld die in totaal 51 lunches veilen. Iedereen, bedrijven en particulieren, kan vanaf vandaag bieden op de culinaire arrangementen via www.dewarmstebrigade.be. Er is geen leeftijdsbeperking. De veilingen verlopen via 2dehans.be. Bieden kan tot vrijdag 22/12/2017 – 12u.

Daarnaast heeft ook Unie Belgische Horeca een actie op poten gezet. Unie Belgische Horeca is geen officieel orgaan, maar een Facebookgroep waarin de ruim 9000 leden elkaar weetjes doorsturen, vragen stellen en met elkaar op een informele manier in discussie gaan over wat er allemaal gebeurt in de sector.

Hun actie is niet al te ingewikkeld: zij vragen hun leden om geld te storten en houden via hun Facebookgroep het enthousiasme erin. Tot nog toe zouden al 230 restaurants, maar ook leveranciers en verenigingen een bijdrage tussen 10 en 1000 euro geleverd hebben. Wie nog een storting wil doen, heeft daar nog tot maandag de tijd voor.

De teller stond vrijdagavond op een mooie 8.200 euro, en de initiatiefnemers hopen af te klokken op 9.000 euro, wat een mooi resultaat zou zijn voor een eerste organisatie.

De opbrengst van de veiling van de Warmste Brigade gaat naar de Voedselbanken. Unie Belgische Horeca wil met haar actie dan weer Poverello steunen, een organisatie die daklozen helpt met onderdak en maaltijden.

De aanpak van De Warmste Brigade en van Unie Belgische Horeca mag dan verschillend zijn; het uitgangspunt is hetzelfde: het besef dat er heel veel mensen zijn die het zich níét kunnen veroorloven om op restaurant te gaan, en voor wie zelfs gewoon lekker eten in veel gevallen al een luxe is. Met hun acties willen ze aantonen dat ook in de horeca de mensen begaan zijn met het lot van minder bedeelden.