Nieuws

Lekker Thais koken thuis? 4 handige tips

Hou je van Aziatisch koken thuis? Doe ik ook heel regelmatig en met plezier. Maar dat is niet altijd zo geweest. Heel lang vroeg ik me af waarom mijn tom ka gai, groentewok en rode kipcurry helemaal niet smaakten zoals op restaurant. Mijn gerechten misten duidelijk iets, maar wat?

Daar kwam ik achter toen ik tijdens mijn eerste reis doorheen Thailand besloot een dag kookles te volgen in Chiang Mai. Hier zijn 4 tips!

SUIKER

De grootste fout die ik maakte: ook al las ik in receptjes dat je suiker moest toevoegen, steevast deed ik het niet want ik ben geen zoetebek. Hou je van pad thai? Daar is suiker praktisch het hoofdingrediënt van, meer bepaald palmsuiker. Suiker is naast look, vissaus, chilipeper, munt, tamarinde en limoen dé smaakmaker en smaakversterker in Thaise gerechten. Je vindt het in Aziatische winkels. Hak er stukken van af of rasp het. Voeg het toe aan curry’s en marinades. Vind je geen palmsuiker? Gebruik bruine suiker in de plaats.

KOKOSMELK VS. KOKOSROOM

Hou je van romige curry’s? Vervang de helft van de kokosmelk door kokosroom (je kan de rest van de ongebruikte kokosmelk perfect invriezen voor later). Kokosmelk bevat meer water dan kokosroom. Dat zwakt de kokossmaak in gerechten af en maakt de consistentie van je mooie currysaus vlug waterachtig. Als je een brik of blik kokosroom opent, zal die erg dik zijn. Geen paniek, eens opgewarmd wordt die terug vloeibaar. Kokosroom wordt ook gebruikt in de bereiding van desserts zoals de klassieke Thaise  mango met kleefrijst. Of in kokosroomijs.

MUNT

Aziatische kruiden? Wellicht denk je meteen aan verse koriander. Eén van de meest gebruikte kruiden voor Thaise gerechten is weliswaar verse munt, zowel in gerechten als garnituur. Korianderblaadjes wordt ook gebruikt maar meer in koude bereidingen zoals Thaise salades, en dat altijd in combinatie met jawel, munt. Korianderwortel- en steeltjes eindigen vaak in de vijzel bij de bereiding van verse currypasta’s. Een ander kruid die je aan Thaise warme of koude gerechten kan toevoegen, is Thaise basilicum. Die zie je regelmatig opduiken in de supermarkt.

GROENTEN

Hou groenten knapperig, voeg ze daarom niet te vroeg toe aan een wok of currysaus. Zo vermijd je dat paksoi volledig plat geworden is vooraleer de wortelen gaar zijn. Groenten die langer moeten garen, zijn groene boontjes, bloemkool, broccoli en wortelen. Voeg groenten die vlug zacht worden net voor het opdienen toe, zoals sojascheuten, paprika, erwtjes, champignons en courgette. Strooi op je groentegerecht verse munt en grofgehakte pindanoten voor extra crunch.

(Tekst: June d’Arville)

Geen commentaren

Laat een commentaar na

Misschien bent u ook geïnteresseerd in