5 Tips voor het maken van de lekkerste ceviche

[spb_blank_spacer height=”30px” width=”1/4″ el_position=”first”] [spb_blank_spacer height=”30px” width=”1/4″ el_position=”first”] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ simplified_controls=”yes” custom_css_percentage=”no” padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ margin_vertical=”0″ custom_css=”margin-top: 0px;margin-bottom: 0px;” border_size=”0″ border_styling_global=”default” width=”3/4″ el_position=”last”]

Het Peruaanse visgerecht ceviche wordt ook in België steeds populairder. Het is een mooi voorbeeld van hoe lekker de pure keuken kan smaken. Verse vis wordt gegaard in limoensap en gecombineerd met enkele (tropische) ingrediënten. Maar hoe maak je nu thuis de lekkerste ceviche klaar? Waar moet je op letten en hoe valt het te combineren?

Lees hieronder vijf tips om je op weg te helpen.

Tip 1: Verse vis

We kunnen het maar niet genoeg benadrukken, maar lekkere ceviche begint bij het kiezen van verse vis. Niet alleen voor de smaak, maar ook voor de voedselveiligheid. Veel vissoorten zijn geschikt voor ceviche, kies vooral voor de verse vangst van de dag. Laat je adviseren door de visverkoper.

Tip 2: Garen in tijgermelk

Daarna wordt de verse vis in stukken gesneden en gegaard in “tijgermelk”. Het klinkt heerlijk avontuurlijk, toch is het niks meer dan een brouwsel van limoensap met chilipeper en koriander. Hoelang de vis moet garen in de tijgermelk hangt af van de stevigheid van de vis en hoe de vis gesneden is. Gooi de overgebleven tijgermelk niet weg, maar gebruik hem daarna nog als smaakmaker over het gerecht.

Tip 3: Combineer met verse ingrediënten

Meng de ceviche met vruchten zoals mango, avocado, maïs of zoete aardappel. Snijd geen plakjes, maar dobbelsteentjes. Fijngehakte kruiden zoals koriander of bladpeterselie kan je ook toevoegen. Belangrijk is wel om niet teveel verschillende ingrediënten in je ceviche te gebruiken. Less is more.

Tip 4: Serveren van de ceviche

Serveer de ceviche in een glaasje, op tostadas (geroosterde of gefrituurde Mexicaanse tortilla) of in taco’s als fingerfood of voorgerecht. Breng het geheel nog een beetje op smaak met de overgebleven tijgermelk.

Tip 5 van de Peruaanse ceviche-expert Katinka Lansink: “De tijgermelk is niet alleen heel erg gezond, maar ook heel lekker. Het wordt vaak on the side geserveerd om op te drinken, met of zonder pisco (de Peruaanse ‘grappa’).”

[/spb_text_block]

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!