Deze 5 dingen bestel je best niet bij een sushirestaurant

Dat sushi enorm lekker is, is natuurlijk al lang bekend. Onze redactie is er zot van en we zijn niet alleen. Sushi is de laatste jaren zeer populair in het Westen. Maar is het allemaal wel even gezond? En waar moet je op letten wanneer je sushi bestelt? Deze vijf dingen bestel je best niet bij een sushirestaurant.

Blauwvintonijn

De blauwvintonijn mag dan van de ondergang zijn gered, het blijft moeilijk om tonijn te serveren zonder schuldgevoel. Oké, we geven toe dat de vis zeer lekker is. Milieuorganisaties als het Wereldnatuurfonds (WWF) en Greenpeace zetten de tonijn hoog op hun prioriteitenlijst. Juist daarom zou het niet onze prioriteit moeten zijn om tonijn op ons menu te zetten. Zeker nu dat de aandacht voor duurzame consumptie meer leeft dan ooit.

Zalm

Geen paniek, zalm is nog geen bedreigde diersoort. Je kunt hem gerust eten zonder al te veel schuldgevoel. Maar wees je wel bewust van de gezondheidsrisico’s van rauwe zalm. Zo kunnen er dan bacteriën in de vis zitten die voedselvergiftiging veroorzaken. In heel extreme gevallen kunnen er zelfs parasieten in de zalm zitten. Wil je zeker zijn of je sushi écht vers is? Ruik er dan aan. Wanneer deze niet zuur ruikt of een extreme visgeur heeft, is de zalm vers.

Krab

Auteur en chef Warren Bobrow waarschuwt sushi-liefhebbers om krab te laten liggen wanneer ze hun sushi bestellen. Waarom? “Krab bevat een virus dat je heel ziek kan maken”, aldus Bobrow.  “Gelukkig serveren veel sushirestaurants surimi krab of koolvis.” De ziekte waarnaar Bobrow verwijst is schelpdiervergiftiging en kan zeer gevaarlijk zijn voor de mens. Een uitbraak van een schelpdiervergiftiging blijft gelukkig eerder zeldzaam.

Alles met zware sauzen

Probeer gerechten te vermijden die ingrediënten bevatten die traditioneel geen deel uitmaken van de Japanse keuken. Wat dat betreft, zijn bijhorende sauzen vaak de grootste boosdoeners. Van mayonaise tot roomkaas of suikerachtige sauzen zoals teriyaki. Ze brengen tonnen extra calorieën en vet en voegen niets voedzaam toe aan je gerecht.

Gefrituurde sushi

Begrijp me niet verkeerd, onze redactie houdt ook wel eens van gefrituurd eten. Maar niet alles moét eerst door een liter olie. Hoewel gefrituurde sushi een echt smaakbommetje is, is het ook een bommetje aan onverzadigd vet en calorieën. Zoals met alles wat gefrituurd wordt, kun je het misschien niet laten om een ​​beetje te genieten, maar overdrijf hier niet.

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!