Dit zijn de 7 grootste ergernissen die elke horecamedewerker herkent

Werken in de horeca, het is niet altijd even gemakkelijk. Wat er ook gebeurt of hoe klanten je ook benaderen, je moet altijd professioneel blijven. Ook wanneer dat gasten klagen over hun eten, glazen van je dienblad halen of net voor sluitingstijd met z'n allen naar binnen wandelen. Wij vroegen horecapersoneel waar ze zich aan ergeren, dit zijn de 7 meest voorkomende antwoorden. 

Flirten met het personeel

Als horecamedewerker moet je professioneel en vriendelijk blijven. Daarom is het een lastige situatie wanneer een van de gasten begint te flirten. Hoe reageer je? Je kan de gast toch moeilijk negeren. Het is voor velen een situatie zonder ideale oplossing en dat veel frustraties oplevert.

"Mannen die zonder schaamte flirten en fluiten."

"Ik kan echt veel verdragen behalve de seksueel getinte opmerkingen"

Basis beleefdheid

Een simpele dankjewel of asjeblieft kan iemand zijn dag al veel aangenamer maken. Maar haast niet elke gast is beleefd. Klachten over het eten, luidruchtig zijn of onnodige opmerkingen: de horeca heeft soms heel wat te stellen met lastige klanten.

"Klanten die je niet aankijken als ze iets bestellen of gewoon doorgaan met hun gesprek alsof ik er niet al 2 min sta met zware borden."

Geen respect voor het sluitingsuur

Klanten die een kwartier voor sluitingsuur toch nog graag met z'n 4 een tafeltje willen. Iedere horecamedewerker heeft het weleens meegemaakt. Of klanten die na uren tafelen nog een thee bestellen en het sluitingsuur niet respecteren.

"Klanten die een thee bestellen om 21:00 en er om 23:45 nog steeds mee zitten."

Ongeduldige klanten

Geduld is goud waard, zeker als je gaat uit eten. Het horecapersoneel doet er alles om om je een gezellige avond te bezorgen, maar je bent niet alleen. Het kan soms even wachten worden, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

"Klanten die gewoon ergens gaan zitten, zonder te wachten om een plekje te krijgen."

"Wanneer hun met een tafel van 50 zijn en verwachten dat hun eten der binnen 5 minuten gaat zijn?"

Niet reserveren met grote groepen

Als je wilt gaan uit eten in een grote groep, reserveer je best op voorhand. Zo zorg je ervoor dat je tafel klaarstaat en de keuken voorbereid is op een grote bestelling. Binnenwandelen met meer dan 6 personen zonder reservering is een grote no go.

"Klanten die op zaterdag om 18.30u bellen om te vragen of ze met 12 binnen een half uurtje kunnen komen."

"Met meer dan 8 personen binnenkomen zonder te reserveren en dan verwachten dat ze een betere service krijgen dan al de rest."

Afwijken van de menukaart

Chefs werken hard en stellen een bepaald menu samen. Het is dan ook niet meer dan begrijpelijk dat de keuken niet graag aangepaste gerechten ziet binnenkomen. Een goede tip: bekijk de menukaart vooraleer je ergens gaat eten.

"Klanten die opeens van het menu afwijken en er dus eten verspild wordt"

Veel vuil achterlaten

Klanten die prutsen aan alles dat ze in hun handen krijgen waardoor ze veel vuil achterlaten. Niet leuk voor het personeel dat tijdens een drukke shift de tafels moet klaarzetten voor de volgende gasten. Laat je tafel zo proper mogelijk achter.

"Klanten die met de wax van de kaarsen prutsen, hun tandenstokers in 1001 stukjes achterlaten"

Horeca Lijst Ergernissen Klanten Gasten

Wil je regelmatig culinaire inspiratie en exclusieve recepten ontvangen via email?
Schrijf je nu in.

Reacties

Lees meer