Drie gezonde alternatieven voor de klassieke friet

Wanneer toeristen het over België hebben, is het vaak slechts een kwestie van seconden voordat de Belgische friet ter sprake komt. Engelstaligen mogen dan wel spreken van french fries, nergens is een zak frietjes zo lekker als hier. En nee, daar willen we niet over discussiëren. 

Frieten zijn een vast onderdeel van onze cultuur en we zijn er – bijna – zeker van dat er in België geen dorp zonder frietkot te bespeuren valt. Zeker nu afhaalmaaltijden de norm zijn, beleven frietkoten hoogdagen. Een lange rij voor de ingang is dezer dagen eerder regel dan uitzondering. En hoewel we zelf spontaan het water in de mond krijgen als we het over die heerlijke lekkernij hebben, zit er ook één groot nadeel aan verbonden. Gezond is een zakje friet namelijk niet bepaald. Nu is dat geen probleem als je om de zoveel tijd jezelf eens trakteert, maar op dagelijkse basis kan het geen kwaad om die aardappelfriet eens te vervangen door iets anders. Gelukkig zijn er een heleboel lekkere alternatieven – wij selecteerden er alvast drie die het proberen meer dan waard zijn.

Zoete aardappel

Dit is wellicht het bekendste frietalternatief. Zoete aardappelfrietjes zijn al jarenlang een vast onderdeel van menig menukaart en niet zonder reden. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zijn zoete aardappels trouwens geen familie van de gewone aardappel, maar een soort wortel. Ze zijn erg zoet en dat proef je ook terug in de frietjes.

Pastinaak

Wist je dat ook pastinaak zich perfect leent om frietjes van te maken? Zeker tijdens de winter is dit de perfecte aardappelvervanger. Pastinaak is familie van de wortel, maar smaakt een beetje zoeter en is ook wat zachter. De groente zit bovendien vol mineralen dus je hoeft je meteen minder schuldig te voelen over je portie friet.

Knolselder

Net zoals de pastinaak is ook de knolselder een wintergroente en dat komt goed uit, want vooral tijdens dit donkere seizoen hebben we weleens nood aan comfort food. De smaak is meer uitgesproken dan die van de zoete aardappel of de pastinaak; knolselder smaakt pittig en vol.

Wil je zelf aan de slag met deze frietalternatieven? Verwarm je oven voor op 180°C en snijd de groenten in langwerpige frietjes. Dep ze droog met een handdoek, doe ze in een kom en doe hierin wat olijfolie, zout en eventueel kruiden. Doe nu 15 tot 25 minuten op een bakplaat in de oven, tot ze gaar zijn. Smakelijk!

LEES OOK

5 veelgemaakte fouten bij het bereiden van frieten

Dit is het duurste frietkot van België: ‘Nog geen acht vierkante meter groot’

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!