Hoe een Franse bandenfabrikant restaurants is beginnen beoordelen

De uitreiking van de bekende Michelinsterren is voor vele culinaire liefhebbers het hoogtepunt van het jaar. Chefs over de hele wereld gebruiken de sterren als hoogst haalbare onderscheiding in hun vakgebied. Een ster verdien je ook niet zomaar, je restaurant moet van absolute topkwaliteit zijn vooraleer je in aanmerking komt. Het systeem bestaat al sinds 1926 en begon ooit als een promotiestunt voor een Franse bandenfabrikant. 

Wanneer zijn de Michelinsterren begonnen?

Aan het begin van de twintigste eeuw reden er circa 3.000 auto's rond in Frankrijk. De uitgever van de befaamde rode gids André Michelin, Franse bandenfabrikant - je weet wel, van dat bekende witte Michelinmannetje - deed een poging om autogebruik te stimuleren. Hij bracht de Michelingids uit, met allerlei praktische informatie over autowegen en reizen met de auto. Je vond er eveneens restaurants en hotels die je onderweg kon terugvinden.

Rond 1926 verscheen de eerste gids met restaurants die één ster kregen. Iets later in 1930 kwamen daar twee en drie sterren bij. In de eerste Michelingidsen stonden nog geen Belgische restaurants, die kwamen er pas rond 1951 bij (met uitzondering van Villa Lorraine).

De zogenaamde Michelingids werd zo'n groot succes in Frankrijk, dat vier jaar later al meteen de buitenlandse editie verscheen: Michelin België.

Welk Belgisch restaurant ontving de eerste ster?

In de Michelingids van 1931 stond het Brusselse Villa Lorraine als eerste Belgische restaurant in de gids. Het was ook het eerste restaurant buiten Frankrijk dat in 1972 drie sterren kreeg. Villa Lorraine bestaat sinds de 19de eeuw als café-restaurant met overnachtingsmogelijkheid. Het groeide als gastronomische trekpleister na de vermelding in de Michelingids. Door de vele veranderingen verloor de zaak uiteindelijk 2 sterren.

Wat levert een ster op?

Anonieme inspecteurs bepalen of een zaak sterren waard is. Zij beoordelen de restaurants op basis van enkele criteria: de kwaliteit, de persoonlijkheid van de keuken, de beheersing van bepaalde kooktechnieken, prijs-kwaliteitverhouding en de consistentie.

Een ster zet een restaurant duidelijk op de culinaire kaart. Het gevolg hiervan is meer naamsbekendheid en meer gasten over de vloer. Die gasten komen eten met hoge verwachtingen dankzij de onderscheiding. Blijkbaar kan een restaurant met een verkregen ster rekenen op 80 procent meer omzet op drie jaar tijd. De Michelinster voelt voor vele chefs als een zegen en een vloek tegelijk. Wie een ster verliest, kan ook rekenen op minder gasten en het gevoel hebben dat hij tekortschiet.

 

Michelin Restaurant Geschiedenis Gids

Wil je regelmatig culinaire inspiratie en exclusieve recepten ontvangen via email?
Schrijf je nu in.

Reacties