Welke impact heeft de coronacrisis op ons eetgedrag?

[spb_blank_spacer height=”30px” width=”1/4″ el_position=”first”] [spb_blank_spacer height=”30px” width=”1/4″ el_position=”first”] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ simplified_controls=”yes” custom_css_percentage=”no” padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ margin_vertical=”0″ custom_css=”margin-top: 0px;margin-bottom: 0px;” border_size=”0″ border_styling_global=”default” width=”3/4″ el_position=”last”]

We zitten al een hele tijd noodgedwongen binnen, maar gaan we daardoor anders om met ons voedsel? Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) deed verschillende studies en kwam tot de conclusie dat we meer achter de potten staan. 

Onderzoeksbureaus InSites Consulting, iVox en GfK gingen in opdracht van VLAM op zoek naar het effect van Covid-19 op onze eetgewoonten. Het gebundelde resultaat toont aan dat traditionele gerechten in de lift zitten, producten die we vaak buitenshuis consumeren, zoals frieten, vleessnacks en pizza, tonen dan weer een daling.

Klassiekers van eigen bodem

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 86% kiest voor een zelfbereide, warme maaltijd. Dat is een stijging van 14%. De klassieke producten zoals aardappelen, brood en kaas doen het erg goed. Omdat we vaker koken stijgt de klassieke maaltijd met drie componenten: maar liefst 17% kies voor deze optie. Take-away en delivery moeten dan weer inboeten en dalen van 7% naar 4%. 

We steunen de lokale handel

Er heerst enorm veel solidariteit met de lokale handelaars en boeren. 76% vind dit een belangrijke factor bij hun aankoop. Volgens 80% van de ondervraagden verdient de lokale handel meer respect voor hun inspanningen, en 61% geeft aan dat ze zich nu meer bewust zijn van het belang dat onze landbouwsector heeft. 

Minder shoppen, meer kopen

Zoals verwacht gaan we minder vaak naar de winkel, maar consumeren we wel meer in een keer. Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgen die meer aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar enkel een grotere voorraad willen inslaan om de week door te komen. Diepvriesgroenten en blikvoer doen het goed omdat ze langer houdbaar zijn, en ook verse producten zoals aardappelen, zuivel, verse groenten en gevogelte scoren zichtbaar hoger dan normaal. 

Verliezers

Deze stijging is te wijten aan de afname van ons buitenshuisverbruik. Maar liefst 27% gaf aan voor de lockdown door de week te kiezen voor frietjes en hun bijhorende snacks, maar vandaag bedraagt dat aantal nog maar 18%. 

[/spb_text_block]

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!