Zin of onzin: is een Airfryer écht gezonder dan normaal frituren?

Airfryers, oftwel heteluchtovens, zijn enorm populair. We zoeken steeds meer naar gezondere alternatieven waarbij we kunnen genieten van lekker eten met minder calorieën. Is een Airfryer ook écht gezonder dan een klassieke friteuse? 

Friteuses maken sinds 2012 plaats voor Airfryers: geen frituurlucht, minder vet en je kan er alles in bakken met enkel hete lucht. Een tal van voordelen, maar minder vet betekent niet altijd dat je maaltijd gezonder is.

Voedingswaarde

Bij het gebruik van de Airfryer wordt er minder vet toegevoegd, waardoor je maaltijd een stuk minder verzadigde vetten bevat. Minder vet, dus ook minder calorieën. Bij frietjes gaat het over zo’n 45 calorieën per 100 gram minder. Toch is vet niet altijd ongezond. Frituurvet is inderdaad niet goed voor je lijf, je hebt daarentegen wel andere vetten nodig om gezond te blijven. Een ander voordeel van de Airfryer? Vitamines blijken minder snel verloren te gaan wanneer je je voeding op deze manier bereidt.

Schadelijke stof

Zowel bij Airfryers als bij traditionele friteuses ontstaat de schadelijkse stof acrylamide tijdens het bakken. Dat is een natuurlijk bioproduct dat vrijkomt bij het bakken of frituren van zetmeelrijke voedingsmiddelen. Volgens een onderzoek produceren Airfryers 90% minder acrylamide dan traditionele friteuses, maar maak jezelf niets wijs: elke dag aardappelen bakken in de Airfryer is ook geen goed idee.

Smaken verschillen

Smaak is natuurlijk ook belangrijk. Volgens testers is de smaak van Airfryer-friet en gefrituurde friet grotendeels vergelijkbaar. De grootste verschillen? Friet uit de friteuse is vetter, waardoor sommigen het lekkerder vinden. Al boet de Airfryer amper in op smaak. Vergeleken met friet uit de gewone oven, is friet uit de Airfryer een stuk lekkerder. Smaken verschillen; het is maar wat je ervan verwacht.

Recept: Zoete aardappelfriet uit de Airfryer

Ben je klassieke friet beu? Ga dan voor friet gemaakt van zoete aardappel. Dit knolgewas is qua structuur vergelijkbaar met een gewone aardappel, maar bevat wel meer vezels. Ideaal voor afwisseling in je maaltijden. Door kruiden toe te voegen, komt de smaak van de zoete aardappelfriet nog meer tot zijn recht.

Ingrediënten (voor 2 personen)

400 g zoete aardappelen
1 el olijfolie
½ tl paprikapoeder
½ tl grof zeezout
½ mespunt cayennepeper

Vind het volledige recept hier

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!