Zin of onzin: is fruitsap even ongezond als frisdrank?

Het is aangeraden om twee stukken fruit per dag te eten. Soms lukt dat ons niet en lijkt een smoothie of een sapje drinken een goed alternatief. Maar is dit wel gezond? Wij zochten het voor je uit. 

Vruchtensappen hebben een gezond imago. Maar klopt dat wel? Een fruitsap is niets meer dan een suikerhoudende drank en kan evenveel suiker bevatten als een glas cola.

Nadelen van fruit persen

Fruit zit boordevol mineralen, maar het bevat van nature ook een stevige dosis suiker. Als je fruit pureert in de blender gaat een groot deel van de voedingsstoffen verloren. Bovendien worden de vezels gebroken door het mixproces waardoor het meteen in je bloedbaan terechtkomt. Daar stapelt het zich op en zo kom je aan.

Het is duidelijk dat suiker hier de grote boosdoener is. Het suikergehalte in vruchtensap komt overeen met dat van energie- en frisdranken. Studies tonen ook aan dat die type dranken een verhoogd risico op diabetes type 2 met zich meedragen.

Bovendien bevatten smoothies zuren die tanderosie veroorzaken. Het doet je tandglazuur wegslijten waardoor je tanden zwakker worden en pijnlijk kunnen aanvoelen. Eens dat proces van start gaat, is de aangerichte schade onomkeerbaar. Het is daarom verstandig om een drankje in een keer op te drinken, in plaats van doorheen de dag enkele slokjes te nemen.

Vers geperst vs. gekocht fruitsap

In de supermarkt kan je kiezen tussen vruchtensap en vruchtendrank. Sap bestaat voor 100% uit fruit en er zijn geen andere voedingsstoffen aan toegevoegd. Vruchtendrank bestaat uit geconcentreerd sap, vruchtenmoes en water. Hieraan mogen stoffen wel toegevoegd worden. Er bestaan geen verschillen tussen de types: ze hebben alle drie een energiegehalte dat vergelijkbaar is met frisdrank.

Een smaakvol alternatief

Water is nog steeds de beste keuze, al kan dat snel vervelen. Daarom lijsten wij enkele tips op om je water te pimpen! Maak infused water door een rijkelijke combinatie van fruit, groenten en kruiden toe te voegen. Dit zijn onze favorieten:

  • 2 takjes tijm, ½ komkommer, ½ l water
  • 10 schijfjes gember, 1 limoen (in schijfjes), 2 takjes munt, ½ l water
  • ½ sinaasappel, 2 takjes rozemarijn, ½ l water

Sap zorgt voor minder verzadiging  

Tenslotte zal een sapje een minder verzadigd gevoel geven dan een los stuk fruit, omdat vloeibare suikers minder goed verzadigen. Daardoor zal je sneller reiken naar een zoet tussendoortje. Wat hebben we vandaag geleerd? Als je zin hebt in iets fruitigs, zet er dan gewoon je tanden in.

Mocht je toch cravings hebben naar een smoothie, maak dan er dan een op basis van selder, komkommer, spinazie, limoen en 1 appel. Cheers!

LEES OOK

Kooktechniek uitgelegd: fruit konfijten

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!