Zin of onzin: is sushi echt zo gezond?

Rijst, rauwe vis en zeewier. Sushi is lekker en gezond, toch? Je vindt het Japanse hapje in allerlei soorten en maten op de menukaart van sushirestaurants. Maar wist je dat een sushiboot met amper 20 stuks al meer dan 1000 calorieën bevat?

Een domper op de feestvreugde bij sushiliefhebbers. Maar wees niet getreurd, sushi kan gezond zijn als je de juiste keuzes maakt. Sushi kan een bron zijn van eiwitten, omega 3-vetzuren en vitamines. Maar de bereidingswijze en toevoegingen als suiker en vette sauzen bepalen hoe (on)gezond je maaltijd wordt.

Rijst

De combinatie van vis en rijst is heerlijk, maar in één sushiroll zit al een aanzienlijke hoeveelheid witte rijst. Deze rijst wordt gekookt en daarna op smaak gebracht met gezoete rijstazijn zodat het geheel beter aan elkaar blijft plakken. Ten eerste bevat witte rijst weinig vezels waardoor je minder snel een verzadigd gevoel zal hebben en zal blijven eten. Door witte rijst gaat je bloedsuikerspiegel ook flink de hoogte in.

Als je echt gezonde sushi wil eten, kan je het beter zelf thuis maken. Vervang witte rijst door quinoa of bloemkoolrijst voor een minstens even lekker resultaat met minder calorieën.

(On)gezonde keuzes

Vis is gezond. Vette vis zoals zalm en tonijn zitten vol omega 3-vetzuren die je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast bevatten ze ook eiwit en vitamine D. Ook avocado, komkommer en andere groenten zijn een gezonde keuze. Avocado bevat veel onverzadigde zuren en magnesium, wat goed is voor onze spieren en ons zenuwstelsel.

Sushi met vette sausjes vermijd je best als je het aantal calorieën wil beperken. Hoe minder romige toppings, hoe beter. Ook sojasaus is niet de beste keuze. Dip daarom wat minder van het bruine goedje om een te grote hoeveelheid zout te vermijden. Verwissel vettige sausjes liever door een extra portie gember.

Tenslotte is ook tempura een slecht idee. Door de sushirollen te frituren, gaat het vetgehalte de hoogte in. Ook groenten en andere stukjes vlees in sushirestaurants worden op deze manier bereid. Kies in plaats daarvan gerechten die rauwe vis of groenten bevatten en voorkom zo een extra dosis calorieën.

Kies bijgerechten

Naast sushi staan er ook andere lekkernijen op het menu die een pak gezonder zijn. Bestel een soep of edamame als voorgerecht. Soep geeft een vol gevoel waardoor je minder van het hoofdgerecht zal kunnen eten. Edamame zijn jonge sojabonen die vol zitten met vezels en eiwitten. Daarnaast zijn ze enorm lekker. Een gezonde én lekkere aanrader als voorafje.

Trouwens, sushi is en blijf heerlijk. Jezelf af en toe verwennen met een goede portie is helemaal oké!

Je zou ook graag

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt net zoals de meeste websites gebruik van cookies. Via deze cookies verzamelen wij en derde partijen informatie over uw bezoek en interesses. Op deze manier is het mogelijk om het gebruik van onze site te analyseren, de inhoud van de website te personaliseren, u relevante advertenties te tonen en sociale media functies te integreren. Zo houden we het voor u op elk moment interessant.

Centraal in ons cookiebeleid staat respect voor uw privacy. Via de link “Meer informatie” onderaan verneemt u welke cookies we gebruiken en kan u specifiek instellen voor welke doeleinden u cookies aanvaardt.

Door meteen verder te gaan naar onze website, geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring.

Bedankt voor uw vertrouwen en veel plezier!